Obiektem, do którego często
trafiają turyści szukających informacji o danym mieście lub regionie jest
informacja turystyczna. Miejsce to stanowi lub właściwie powinno stanowić
wizytówkę miasta. Niestety wiele samorządów nie potrafi wykorzystać potencjału
informacji turystycznej traktując to jako zło koniecznie lub „zapchaj dziurę”. Wprawdzie
żadne powiatowe miasteczko nie dorówna takim potentatom jak Gdańsk czy Kraków,
to warto jednak trochę wysilić się, by miejsce to przyciągało turystów zamiast
odpychać.
Po pierwsze miejsce. W
wielu miastach informacje turystyczne znajdują się w bardzo dziwnych miejscach np.
w muzeum miejskim (Kościerzyna) na podwórku ratusza (Czersk) za historycznym
centrum miasta patrząc od strony stacji kolejowej (Lębork). Miejsca te są fatalne,
gdyż znalezienie informacji turystycznej nie powinno być trudne. Mało tego
informacja turystyczna powinna być „na wejściu” do miasta lub ewentualnie do
głównej atrakcji turystycznej. Pod tym względem bardzo dobrze zostały
zlokalizowane informacje turystyczne w Gdańsku, które znajdują się w tunelu
prowadzącym ze stacji kolejowej i autobusowej do centrum miasta oraz na w Bramie
Wyżynnej na szlaku prowadzącym na Główne Miasto. A także we Wrocławiu i Łodzi,
w których informacje turystyczne znajdują się w hali dworca. Miejsce to uważam
za idealne, gdyż dworzec jest pierwszym miejscem odwiedzanym przez wielu
turystów.
Po drugie godziny
otwarcia. Informacja turystyczna powinna być otwarta w takim czasie jak są
chętni to jej odwiedzenia. Jednakże bardzo często widać informacje turystyczne
czynne od 7:00 do 15:00 albo nawet od 8:00 do 12:00 i to jeszcze od
poniedziałku do piątku. Szczytem jest jednak informacja turystyczna w jednym z
miast województwa kujawsko-pomorskiego czynna od 8:00 do 14:00 w środy.
Idealnymi godzinami wydają się godziny po południowe np. 12:00 – 20:00 oraz
oczywiście soboty i niedziele, kiedy to informacja turystyczna powinna pracować
nie krócej niż dni powszednie.
Po trzecie materiały
promocyjne. W wielu informacjach turystycznych brakuje ulotek na temat atrakcji
turystycznych okolicy. Często jest to wynikiem złej działalności
administratorów tych obiektów, którym nie zależy na promocji. Z drugiej strony
wiele informacji stara się być sklepem z pamiątkami, książkami na temat regionu
itd. Oczywiście posiadanie w ofercie albumów na temat danego miasta jest dobre,
ale nie może to być główna działalność tego punktu.
Po czwarte ludzie.
Osoba pracująca w informacji turystycznej powinna być wygadana, znać historię
regionu i potrafić ciekawie o niej odpowiedzieć. Dodatkowo pracownik informacji
turystycznej powinien być pomocny np. w sytuacji, kiedy turysta szuka dojazdu
do domu. W obecnych czasach dobra znajomość angielskiego wydaje się być
niezbędnym minimum. Natomiast standardem znajomość jeszcze jednego języka w
stopniu komunikatywnym. Niestety często tak nie jest.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz