niedziela, 15 lutego 2015

Informacja turystyczna wizytówką miasta



Obiektem, do którego często trafiają turyści szukających informacji o danym mieście lub regionie jest informacja turystyczna. Miejsce to stanowi lub właściwie powinno stanowić wizytówkę miasta. Niestety wiele samorządów nie potrafi wykorzystać potencjału informacji turystycznej traktując to jako zło koniecznie lub „zapchaj dziurę”. Wprawdzie żadne powiatowe miasteczko nie dorówna takim potentatom jak Gdańsk czy Kraków, to warto jednak trochę wysilić się, by miejsce to przyciągało turystów zamiast odpychać. 

Po pierwsze miejsce. W wielu miastach informacje turystyczne znajdują się w bardzo dziwnych miejscach np. w muzeum miejskim (Kościerzyna) na podwórku ratusza (Czersk) za historycznym centrum miasta patrząc od strony stacji kolejowej (Lębork). Miejsca te są fatalne, gdyż znalezienie informacji turystycznej nie powinno być trudne. Mało tego informacja turystyczna powinna być „na wejściu” do miasta lub ewentualnie do głównej atrakcji turystycznej. Pod tym względem bardzo dobrze zostały zlokalizowane informacje turystyczne w Gdańsku, które znajdują się w tunelu prowadzącym ze stacji kolejowej i autobusowej do centrum miasta oraz na w Bramie Wyżynnej na szlaku prowadzącym na Główne Miasto. A także we Wrocławiu i Łodzi, w których informacje turystyczne znajdują się w hali dworca. Miejsce to uważam za idealne, gdyż dworzec jest pierwszym miejscem odwiedzanym przez wielu turystów.
Po drugie godziny otwarcia. Informacja turystyczna powinna być otwarta w takim czasie jak są chętni to jej odwiedzenia. Jednakże bardzo często widać informacje turystyczne czynne od 7:00 do 15:00 albo nawet od 8:00 do 12:00 i to jeszcze od poniedziałku do piątku. Szczytem jest jednak informacja turystyczna w jednym z miast województwa kujawsko-pomorskiego czynna od 8:00 do 14:00 w środy. Idealnymi godzinami wydają się godziny po południowe np. 12:00 – 20:00 oraz oczywiście soboty i niedziele, kiedy to informacja turystyczna powinna pracować nie krócej niż dni powszednie.
Po trzecie materiały promocyjne. W wielu informacjach turystycznych brakuje ulotek na temat atrakcji turystycznych okolicy. Często jest to wynikiem złej działalności administratorów tych obiektów, którym nie zależy na promocji. Z drugiej strony wiele informacji stara się być sklepem z pamiątkami, książkami na temat regionu itd. Oczywiście posiadanie w ofercie albumów na temat danego miasta jest dobre, ale nie może to być główna działalność tego punktu.
Po czwarte ludzie. Osoba pracująca w informacji turystycznej powinna być wygadana, znać historię regionu i potrafić ciekawie o niej odpowiedzieć. Dodatkowo pracownik informacji turystycznej powinien być pomocny np. w sytuacji, kiedy turysta szuka dojazdu do domu. W obecnych czasach dobra znajomość angielskiego wydaje się być niezbędnym minimum. Natomiast standardem znajomość jeszcze jednego języka w stopniu komunikatywnym. Niestety często tak nie jest.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz