poniedziałek, 5 stycznia 2015

Możliwość utworzenia Związku Komunikacyjnego Chojnic i Człuchowa.


     Chojnice i Człuchów to dwa powiatowe miasta leżące w południowo-zachodniej części województwa pomorskiego. Granice miasta dzieli zaledwie 9 km, natomiast sieci komunikacji miejskiej 9,2 km. Czy możliwa jest ich komunikacyjna integracja?



1.      Wstęp i założenia wstępne
Chojnice i Człuchów to dwa powiatowe miasta leżące w południowo-zachodniej części województwa pomorskiego. Granice miasta dzieli zaledwie 9 km, natomiast sieci komunikacji miejskiej 9,2 km. Dodatkowo między nimi leżą wsie Rychnowy około 600 mieszkańców i Topole ponad 100. Do Topoli dociera komunikacja miejska z Chojnic. Miasta od czasów średniowiecznych ze sobą współpracowały oraz rywalizowały tworząc dwa ośrodki ziemi człuchowsko-chojnickiej. W 1920 związek ten został przerwany granicą państwową natomiast od 1945 wojewódzką. Dopiero w 1999 miasta te ponownie znalazły się w jednym województwie co ułatwia ich integrację (Homa – Rożek 2009 i Kopek 2008).

Komunikacja miejska działa w obu miastach. W Chojnicach system jest rozbudowany, składa się teoretycznie z 10 linii autobusowych, w praktyce jednak wiele z nich posiada znaczną część linii wariantowych. Autobusy kursują w sposób nieregularny. Przewoźnikiem a także organizatorem jest MZK w Chojnicach (Historia komunikacji miejskiej w Chojnicach oraz MZK Chojnice). W Człuchowie komunikacja miejska ogranicza się do jeden linii, obsługiwanej przez jeden autobus. Przewoźnikiem oraz organizatorem jest PKS Człuchów (PKS Człuchów).

Miasta te są połączone linią kolejową oraz drogą krajową, którą poruszają się autobusy komunikacji regionalnej i przyspieszonej a także komunikacja parazbiorowa. Połączenie kolejowe pomiędzy tymi miastami jest realizowane przez zaledwie trzy pary pociągów regio relacji Chojnice – Szczecinek – Chojnice. Czas przejazdu wynosi 13-15 minut. Stacje kolejowe niestety znajdują się na peryferiach miast, co wydłuża czas podróży pomiędzy centrami miast. Bilet normalny na tej trasie kosztuje 7 zł, przysługują jednak kolejowe zniżki ustawowe. Połączenie autobusowe jest realizowane przez różnych przewoźników. Łącznie jest 17 połączeń w dni powszednie oraz 7 w soboty i niedziele. Cena biletów wynosi od 5 do 12 złotych za bilet normalny. Część przewoźników posiada w swoim cenniku różnego rodzaju ulgi handlowe. Czas przejazdu w zależności od rodzaju autobusu i trasy wynosi od 15 do nawet 50 minut. Autobusy zatrzymują się w Człuchowie tylko na położonym w centrum dworcu autobusowym natomiast w Chojnicach korzystają z różnych przystanków w zależności od relacji (e-podróżnik.pl). Transport parazbiorowy jest realizowany w sposób chaotyczny dlatego, niesposób ustalić w sposób pewny cen oraz rozkładów.

2.      Szczegóły projektu
Projekt zakłada połączenie komunikacji miejskiej w obu miastach we wspólną sieć. Organizatorem przewozów byłby podmiot, w którym udziały miałby gminy przez które przebiegała by sieć. Przewoźnikami, przynajmniej na początku, MZK Chojnice oraz PKS Człuchów, który obsługiwałby linie człuchowskie. Zakres obowiązków organizatora byłby zbliżony do klasycznego układu z odrębnym organizatorem i przewoźnikiem.

Kształt sieci, przynajmniej w początkowym okresie byłby niezmieniony na terenie Chojnic. Natomiast w przypadku Człuchowa obecna linia zostałby wydłużona do Chojnic na odcinku Zagłoby – Dworzec PKP. Szczegółowy przebieg linii na terenie Chojnic byłby ustalony w wyniku badań rynkowych.

Taryfa była by ustalona na podstawie badań marketingowych, wstępnie można by założyć, że przejazdy na terenie Chojnic i Człuchowa miałby jedną taryfę natomiast osobną stawkę i zasady miało by połączenie międzymiastowe.

Znacznie większe zmiany nastąpiłby by w numeracji linii. Projekt mój przewiduje dwa warianty numeracji: dwu i trzy cyfrowy. W przypadku numeracji dwu cyfrowej obecne linie MZK Chojnice zachowałyby swoje numery z wyjątkiem linii 1A i LN, które dostałyby wolne numery 5 i 9. Linie człuchowskie miałby numery z zakresu 20-29, natomiast na ewentualne linie nocne zostałby przeznaczony zakres 90-99. Linie z zakresu 30-89 stanowiły by rezerwę na wypadek przyłączenia się innych gmin np. Czerska. W przypadku numeracji trójcyfrowej zakresy byłyby podobne z dodaniem wariantu linii jako ostatniej cyfry tak jak to zastosowano w Wałczu(Grochowiak, Dutkiewicz 2007).

3.      Analiza PEST
Władze samorządowe miast i powiatów chojnickiego i człuchowskiego deklarują współpracę, między innymi w komunikacji. Projekt ten świetnie wpisuje się w te deklaracje (Pakt o wzajemnej współpracy). Biorąc pod uwagę obecne działania na rzecz współpracy realizacja tego śmiałego projektu jest możliwa.

Projekt ten byłby opłacalny zwłaszcza dla mieszkańców Człuchowa, którzy zyskali by dobre połączenie z Chojnicami, w których są szkoły średnie oraz szkoły wyższe, większy wybór sklepów oraz lepiej skomunikowana stacja kolejowa. W przypadku Chojnic głównym zyskiem byłby napływ nowych konsumentów na usługi ponadlokalne, co zwiększyło by rangę miasta zwłaszcza biorąc pod uwagę walkę o dominację na ternie południowej części Pomorza Środkowego pozbawionego większych miast.

Największym problemem jest mentalność mieszkańców zwłaszcza Człuchowa, którzy z niechęcią odnoszą się do Chojnic. W dużym stopniu jest to problem dominacji Chojnic w regionie. Mieszkańcy Człuchowa również nie chętnie widzieli by chojnickiego przewoźnika. Z drugiej strony wspólna komunikacja mogła by spowodować większą otwartość obu miast. A także przyczyniła by się do rozwoju Człuchowa.

Nie ma problemów zarówno technicznych jak i prawnych. Wspólna komunikacja dwóch lub nawet większej liczby miast jest bardzo częstym zjawiskiem. Co ważne zawsze przynosi pożytek wszystkim stronom.

4.      Wnioski końcowe
Wspólna komunikacja miejska może być istotną częścią politycznego zbliżenia się obu miast. Bardzo istotnym czynnikiem jest wola polityczna. Niestety znacznie gorzej jest z nastawieniem mieszkańców, które jest pewnym zagrożeniem dla projektu. Z drugiej strony wspólna komunikacja może zbliżyć oba miasta do siebie.



Bibliografia:
Grochowiak R., Dutkiewicz P., 2007, Atlas komunikacji miejskiej województwo zachodniopomorskie, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań.
Historia komunikacji miejskiej w Chojnicach, 2009, Chojnice, Miejski Zakład Komunikacji w Chojnicach.
Homa – Rożek E. (red.), 2009, Związki Chojnic i Człuchowa na przestrzeni dziejów, Człuchów, Muzeum Regionalne w Człuchowie.
Knopek J. (red.), 2008, Związki Chojnic i Człuchowa na przestrzeni dziejów, Chojnice, Urząd Miasta w Chojnicach.
Pakt o wzajemnej współpracy http://www.miastochojnice.pl/?a=41
http://www.mzk.chojnice.pl/
http://pks.czluchow.com.pl/

1 komentarz:

  1. Wspólna komunikacja by się bardzo przydała, tym bardziej że odległość nie jest duża (z jednego końca Bydgoszy na drugi jest dalej). Myślę, że ze względów politycznych jest to mało prawdopodobne. Miasta te nie powinny ze sobą aż tak konkurować, ale przykład idzie z góry :/ Mieszkańcy, nie wiem dlaczego, również jakoś sympatią do siebie nie pałają, czego dowodem jest utworzenie na fb "Beka z Człuchowa" i "Beka z Chojnic". Skoro władza miast nie jest sobie życzliwa, to ta atmosfera rywalizacji udziela się części mieszkańców.
    Parę lat temu w Chojnicach chodzili po domach z zapytaniem, czy mieszkańcy chcą by utworzyli tramwaj jeżdżący do Człuchowa. Było to po wprowadzeniu opłaty na śmieci, więc uznałam takie "kolędowanie" za przykrywkę w celu wypytania ilu w danym domu mieszka domowników, bowiem wyników ankiety nigdzie nie zamieszczono. Tak, więc po wyjściu urzędnika z domu raczej się nie pomyliłam ze swoim stwierdzeniem.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń