Chojnice i
Człuchów to dwa powiatowe miasta leżące w południowo-zachodniej części województwa
pomorskiego. Granice miasta dzieli zaledwie 9 km, natomiast sieci komunikacji
miejskiej 9,2 km. Czy możliwa jest ich komunikacyjna integracja?
1. Wstęp i założenia wstępne
Chojnice i
Człuchów to dwa powiatowe miasta leżące w południowo-zachodniej części województwa
pomorskiego. Granice miasta dzieli zaledwie 9 km, natomiast sieci komunikacji
miejskiej 9,2 km. Dodatkowo między nimi leżą wsie Rychnowy około 600
mieszkańców i Topole ponad 100. Do Topoli dociera komunikacja miejska z
Chojnic. Miasta od czasów średniowiecznych ze sobą współpracowały oraz
rywalizowały tworząc dwa ośrodki ziemi człuchowsko-chojnickiej. W 1920 związek
ten został przerwany granicą państwową natomiast od 1945 wojewódzką. Dopiero w
1999 miasta te ponownie znalazły się w jednym województwie co ułatwia ich integrację
(Homa – Rożek 2009 i Kopek 2008).
Komunikacja
miejska działa w obu miastach. W Chojnicach system jest rozbudowany, składa się
teoretycznie z 10 linii autobusowych, w praktyce jednak wiele z nich posiada
znaczną część linii wariantowych. Autobusy kursują w sposób nieregularny.
Przewoźnikiem a także organizatorem jest MZK w Chojnicach (Historia komunikacji
miejskiej w Chojnicach oraz MZK Chojnice). W Człuchowie komunikacja miejska
ogranicza się do jeden linii, obsługiwanej przez jeden autobus. Przewoźnikiem
oraz organizatorem jest PKS Człuchów (PKS Człuchów).
Miasta te są
połączone linią kolejową oraz drogą krajową, którą poruszają się autobusy
komunikacji regionalnej i przyspieszonej a także komunikacja parazbiorowa.
Połączenie kolejowe pomiędzy tymi miastami jest realizowane przez zaledwie trzy
pary pociągów regio relacji Chojnice – Szczecinek – Chojnice. Czas przejazdu
wynosi 13-15 minut. Stacje kolejowe niestety znajdują się na peryferiach miast,
co wydłuża czas podróży pomiędzy centrami miast. Bilet normalny na tej trasie
kosztuje 7 zł, przysługują jednak kolejowe zniżki ustawowe. Połączenie
autobusowe jest realizowane przez różnych przewoźników. Łącznie jest 17
połączeń w dni powszednie oraz 7 w soboty i niedziele. Cena biletów wynosi od 5
do 12 złotych za bilet normalny. Część przewoźników posiada w swoim cenniku
różnego rodzaju ulgi handlowe. Czas przejazdu w zależności od rodzaju autobusu
i trasy wynosi od 15 do nawet 50 minut. Autobusy zatrzymują się w Człuchowie
tylko na położonym w centrum dworcu autobusowym natomiast w Chojnicach
korzystają z różnych przystanków w zależności od relacji (e-podróżnik.pl).
Transport parazbiorowy jest realizowany w sposób chaotyczny dlatego, niesposób
ustalić w sposób pewny cen oraz rozkładów.
2.
Szczegóły
projektu
Projekt
zakłada połączenie komunikacji miejskiej w obu miastach we wspólną sieć.
Organizatorem przewozów byłby podmiot, w którym udziały miałby gminy przez
które przebiegała by sieć. Przewoźnikami, przynajmniej na początku, MZK
Chojnice oraz PKS Człuchów, który obsługiwałby linie człuchowskie. Zakres
obowiązków organizatora byłby zbliżony do klasycznego układu z odrębnym
organizatorem i przewoźnikiem.
Kształt
sieci, przynajmniej w początkowym okresie byłby niezmieniony na terenie
Chojnic. Natomiast w przypadku Człuchowa obecna linia zostałby wydłużona do
Chojnic na odcinku Zagłoby – Dworzec PKP. Szczegółowy przebieg linii na terenie
Chojnic byłby ustalony w wyniku badań rynkowych.
Taryfa była
by ustalona na podstawie badań marketingowych, wstępnie można by założyć, że
przejazdy na terenie Chojnic i Człuchowa miałby jedną taryfę natomiast osobną
stawkę i zasady miało by połączenie międzymiastowe.
Znacznie
większe zmiany nastąpiłby by w numeracji linii. Projekt mój przewiduje dwa
warianty numeracji: dwu i trzy cyfrowy. W przypadku numeracji dwu cyfrowej
obecne linie MZK Chojnice zachowałyby swoje numery z wyjątkiem linii 1A i LN,
które dostałyby wolne numery 5 i 9. Linie człuchowskie miałby numery z zakresu
20-29, natomiast na ewentualne linie nocne zostałby przeznaczony zakres 90-99.
Linie z zakresu 30-89 stanowiły by rezerwę na wypadek przyłączenia się innych
gmin np. Czerska. W przypadku numeracji trójcyfrowej zakresy byłyby podobne z
dodaniem wariantu linii jako ostatniej cyfry tak jak to zastosowano w Wałczu(Grochowiak,
Dutkiewicz 2007).
3.
Analiza
PEST
Władze
samorządowe miast i powiatów chojnickiego i człuchowskiego deklarują
współpracę, między innymi w komunikacji. Projekt ten świetnie wpisuje się w te
deklaracje (Pakt o wzajemnej współpracy). Biorąc pod uwagę obecne działania na
rzecz współpracy realizacja tego śmiałego projektu jest możliwa.
Projekt ten
byłby opłacalny zwłaszcza dla mieszkańców Człuchowa, którzy zyskali by dobre
połączenie z Chojnicami, w których są szkoły średnie oraz szkoły wyższe,
większy wybór sklepów oraz lepiej skomunikowana stacja kolejowa. W przypadku
Chojnic głównym zyskiem byłby napływ nowych konsumentów na usługi ponadlokalne,
co zwiększyło by rangę miasta zwłaszcza biorąc pod uwagę walkę o dominację na
ternie południowej części Pomorza Środkowego pozbawionego większych miast.
Największym
problemem jest mentalność mieszkańców zwłaszcza Człuchowa, którzy z niechęcią
odnoszą się do Chojnic. W dużym stopniu jest to problem dominacji Chojnic w
regionie. Mieszkańcy Człuchowa również nie chętnie widzieli by chojnickiego
przewoźnika. Z drugiej strony wspólna komunikacja mogła by spowodować większą
otwartość obu miast. A także przyczyniła by się do rozwoju Człuchowa.
Nie ma
problemów zarówno technicznych jak i prawnych. Wspólna komunikacja dwóch lub
nawet większej liczby miast jest bardzo częstym zjawiskiem. Co ważne zawsze
przynosi pożytek wszystkim stronom.
4.
Wnioski
końcowe
Wspólna
komunikacja miejska może być istotną częścią politycznego zbliżenia się obu
miast. Bardzo istotnym czynnikiem jest wola polityczna. Niestety znacznie
gorzej jest z nastawieniem mieszkańców, które jest pewnym zagrożeniem dla
projektu. Z drugiej strony wspólna komunikacja może zbliżyć oba miasta do
siebie.
Bibliografia:
Grochowiak R., Dutkiewicz P., 2007, Atlas
komunikacji miejskiej województwo zachodniopomorskie, Poznański Klub Modelarzy
Kolejowych, Poznań.
Historia komunikacji miejskiej w Chojnicach, 2009, Chojnice,
Miejski Zakład Komunikacji w Chojnicach.
Homa – Rożek E. (red.), 2009, Związki Chojnic i Człuchowa na przestrzeni
dziejów, Człuchów, Muzeum Regionalne w Człuchowie.
Knopek J. (red.), 2008, Związki Chojnic i Człuchowa na przestrzeni dziejów, Chojnice,
Urząd Miasta w Chojnicach.
Pakt o wzajemnej współpracy http://www.miastochojnice.pl/?a=41
http://www.mzk.chojnice.pl/
http://pks.czluchow.com.pl/
Wspólna komunikacja by się bardzo przydała, tym bardziej że odległość nie jest duża (z jednego końca Bydgoszy na drugi jest dalej). Myślę, że ze względów politycznych jest to mało prawdopodobne. Miasta te nie powinny ze sobą aż tak konkurować, ale przykład idzie z góry :/ Mieszkańcy, nie wiem dlaczego, również jakoś sympatią do siebie nie pałają, czego dowodem jest utworzenie na fb "Beka z Człuchowa" i "Beka z Chojnic". Skoro władza miast nie jest sobie życzliwa, to ta atmosfera rywalizacji udziela się części mieszkańców.
OdpowiedzUsuńParę lat temu w Chojnicach chodzili po domach z zapytaniem, czy mieszkańcy chcą by utworzyli tramwaj jeżdżący do Człuchowa. Było to po wprowadzeniu opłaty na śmieci, więc uznałam takie "kolędowanie" za przykrywkę w celu wypytania ilu w danym domu mieszka domowników, bowiem wyników ankiety nigdzie nie zamieszczono. Tak, więc po wyjściu urzędnika z domu raczej się nie pomyliłam ze swoim stwierdzeniem.
Pozdrawiam.